Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorCanestrelli, dr. A.R.
dc.contributor.authorBrouwer, J.J.D.
dc.date.accessioned2016-01-04T18:00:25Z
dc.date.available2016-01-04T18:00:25Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21589
dc.description.abstractIn dit artikel staat de vraag centraal of chronologie op tekstniveau een effect heeft op het tekstbegrip van lezers van nieuwsberichten. Met een leesexperiment onder 40 studenten is gekeken of chronologisch opgestelde nieuwsberichten beter begrepen werden dan niet-chronologisch opgestelde nieuwsberichten. Studenten lazen van twee nieuwsberichten een chronologische en een niet-chronologische versie. Uit de resultaten van dit experiment blijkt dat chronologie geen effect heeft op het tekstbegrip van nieuwsberichten. Ook is er gekeken naar de relatie tussen chronologie en tekstwaardering. Hier blijkt ook geen significant effect van chronologie. Tot slot is er gekeken naar de relatie tussen tekstbegrip en tekstwaardering. Hier blijkt dat er een hoge samenhang is tussen de waardering en het begrip van nieuwsberichten. Hoog gewaardeerde nieuwsberichten worden ook beter begrepen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent156506
dc.format.mimetypeapplication/zip
dc.language.isonl
dc.titleOud & nieuws? Een onderzoek naar het effect van chronologie op begrijpelijkheid in nieuwsberichten
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsnieuwsbericht, nieuwsartikel, chronologie, tekstwaardering, tekstbegrip,
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record