View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het verband tussen kernovertuigingen, responsevaluatie en agressie – Een vergelijking tussen adolescenten met en zonder een licht verstandelijke beperking

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Don, L-3650456.pdf (467.3Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Don, L.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond: In de adolescentie blijken kernovertuigingen en sociale informatieverwerking een rol te spelen in de ontwikkeling van agressief gedrag. Dit onderzoek richtte zich daarom op het verband tussen vijandige kernovertuigingen, agressieve responsevaluatie en agressie, waarbij adolescenten met een gemiddeld IQ en een licht verstandelijke beperking (LVB) werden vergeleken. Methode: De steekproef was select en bestond uit 57 respondenten van 13-18 jaar oud. Hiervan hadden 8 respondenten een gemiddeld IQ (≥ 85) en 49 respondenten een LVB (IQ 50-85). Er werd gekeken of een agressieve responsevaluatie het verband tussen vijandige kernovertuigingen en agressie medieerden. Ook werd gekeken of kernovertuigingen, responsevaluatie en agressie significant verschilden tussen adolescenten met en zonder een LVB. Resultaten: Regressieanalyses wezen uit dat vijandige kernovertuigingen, enkel voor adolescenten met een LVB, een voorspeller van agressie zijn. Vijandige kernovertuigingen zijn daarnaast voor beide groepen een voorspeller van een agressieve responsevaluatie. Een agressieve responsevaluatie bleek een voorspeller van agressie bij adolescenten met een LVB. In beide groepen bleek agressieve responsevaluatie geen mediator in het verband tussen vijandige kernovertuigingen en agressie. Onafhankelijke t-toetsen wezen tenslotte geen verschil aan in deze variabelen tussen adolescenten met en zonder een LVB. Conclusie: Bij adolescenten met een gemiddeld IQ werd een verband gevonden tussen kernovertuigingen en responsevaluatie. Bij adolescenten met een LVB werd een verband gevonden tussen kernovertuigingen, responsevaluatie en agressie. In beide groepen werd geen mediatie-effect gevonden van responsevaluatie. Tenslotte werd geen verschil gevonden in kernovertuigingen, responsevaluatie en agressie tussen adolescenten met en zonder een LVB.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21575
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo