View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Ik Kan, Ik Wil, Ik Doe: Zelfbeeld en Gedragsproblemen bij Volwassenen met een Licht Verstandelijke Beperking

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Bragg, J-3948072.pdf (370.4Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Bragg, J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het doel van het huidige onderzoek is om na te gaan of er een samenhang is tussen het zelfbeeld en internaliserend en externaliserend probleemgedrag bij volwassenen met een licht verstandelijke beperkingen [LVB]. Onderzoek heeft aangetoond dat het zelfbeeld van invloed is op de mate van internaliserend en externaliserend probleemgedrag, maar er is weinig onderzoek gedaan naar deze relatie bij volwassenen met een LVB. Zelfbeeld is ten behoeve van het onderzoek onderverdeeld in zelfvertrouwen en competentiebeleving. Methode: Respondenten zijn woonachtig binnen een instelling voor mensen met verstandelijke beperkingen en zijn aselect geworven, via een enkelvoudige steekproef (N = 25). De steekproef bestond uit 15 mannen (Mleeftijd = 25.27, SD = 5.52) en 10 vrouwen (Mleeftijd = 23.80, SD = 3.52). Een leeftijd tussen de 18 en 35 jaar oud, aanwezigheid van een licht verstandelijke beperking en beheersing van de Nederlandse taal vielen onder de inclusiecriteria. De samenhang tussen de afhankelijke en onafhankelijke variabelen zijn middels multipele regressie analyses onderzocht. Resultaten: Uit het onderzoek komt naar voren dat er een significante, positieve samenhang is tussen de mate van zelfvertrouwen en externaliserend probleemgedrag (p = .042). Er is geen samenhang gevonden tussen competentiebeleving en internaliserend of externaliserend probleemgedrag, en zelfvertrouwen en internaliserend probleemgedrag. Conclusie: De vrijwillige aard van deelname aan het onderzoek trekt de representativiteit van de steekproef in twijfel. Bovendien is het, gezien de kleine steekproef, van belang om vervolgonderzoek te doen naar zelfbeeld en gedragsproblemen binnen de doelgroep, om de samenhang tussen zelfvertrouwen en externaliserend probleemgedrag nader te onderzoeken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21574
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo