Zelfsturen in de zorg; een kwaliteitsimpuls? Een onderzoek naar de samenhang tussen zelfsturing en kwaliteit van zorg in de thuiszorg
Summary
Zelfsturen in de zorg is populair. Steeds meer zorginstellingen voeren dit HR-beleid in om onder andere de kwaliteit van zorg te verbeteren. Maar er bestaan ook twijfels over de bekende positieve effecten van zelfsturing. Dit onderzoek heeft als doel om meer inzicht te krijgen in de samenhang tussen zelfsturing en de kwaliteit van zorg. Hierbij is ook gekeken naar het effect van de gedachten van medewerkers over de reden van het management om zelfsturende teams in te voeren, HR attributies genoemd, op de kwaliteit van zorg, en naar het modererende effect van motivatie en bekwaamheden in deze samenhang. Er is onderzoek gedaan onder de thuiszorgmedewerkers van de zorginstellingen Careyn en Cordaan. Aan de hand van explorerende interviews en een daaropvolgende enquête is aangetoond dat zorginstellingen die overgaan naar zelfsturing een kwaliteitsverbetering kunnen behalen. De invoering van zelfsturing levert een positieve bijdrage aan kwaliteit van zorg, mits de medewerkers gemotiveerd zijn om in een zelfsturend team te werken. Als ze niet willen werken in een zelfsturend team dan zal dat een slechtere kwaliteit van zorg opleveren. Daarnaast zorgt het werken in een zelfsturend team ervoor dat medewerkers meer kennis en vaardigheden ontwikkelen die weer leiden tot een hogere kwaliteit van zorg. De HR attributies zijn daarentegen niet bepalend voor de kwaliteit van zorg. Zelfsturen in de zorg kan een kwaliteitsimpuls geven!