View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Samen werken aan de huiskamer van stad en dorp: Een case study naar de samenwerking van vrijwilligers en medewerkers bij de Openbare Bibliotheek Rivierenland

        Thumbnail
        View/Open
        MasteronderzoekJudithLangerak.pdf (1.215Mb)
        Publication date
        2015
        Author
        Langerak, J.B.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Gemeenten bezuinigen op bibliotheken en door de digitalisering en individualisering vermindert de vraag naar mediadragers en groeit de vraag naar ontmoeting en gemeenschap bij burgers. Om aan deze vraag te voldoen, opende de Openbare Bibliotheek Rivierenland (OBR) haar deuren als ‘huiskamer van stad en dorp’. Sinds 1 januari 2014 heeft de OBR, om aan deze huiskamer-functie te voldoen, haar openingstijden verruimt met de hulp van vrijwilligers. In deze interpretatieve case study wordt onderzocht hoe de medewerkers en vrijwilligers hun rollen en onderlinge samenwerking ervaren. Uit de bevindingen blijkt dat de introductie van vrijwilligers gevoelens van dreiging creëerde bij medewerkers. Het afstemmen van verwachtingen, door het vormen van een ‘grens’ tussen rollen en het uitspreken van onenigheden, leidde ertoe dat dit gevoel afnam. Tegelijkertijd begrijpen beide groepen de situatie en onderlinge afhankelijkheid, waardoor samenwerking op basis van ‘rolverwantschap’ is ontstaan. Voor een goede samenwerking is het van belang dat het gezamenlijk doel helder blijft, er onderling duidelijke afspraken zijn over rolverwachtingen en medewerkers en vrijwilligers meer onderling contact hebben.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21526
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo