View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Dromen in LA SCIENCE DES REVES. Stijl en vorm van de droomsequenties in LA SCIENCE DES RÊVES ter ondersteuning van het personage

        Thumbnail
        View/Open
        Dromen in la science des reves - yasmin wegman scriptie print.pdf (2.387Mb)
        Publication date
        2015
        Author
        Wegman, Y.B.R.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In LA SCIENCE DES RÊVES (2006) kan het hoofdpersonage Stéphane zijn dromen moeilijk van realiteit onderscheiden. Regisseur Michel Gondry maakte ook ETERNAL SUNSHINE OF THE SPOTLESS MIND. Vooral ETERNAL SUNSHINE is onderwerp van studies geweest. Gondry staat bekend om zijn vindingrijke manipulatie van de mise-en-scène en cinematografie. In LA SCIENCE DES RÊVES verbeelden en creëren de stijl en vorm van de droomsequenties de belevingswereld van Stéphane. Deze belevingswereld is subjectief en de film behoort hiermee tot subjective realist cinema, een theorie uitgewerkt door Matthew Campora. Het houdt in dat de verbeelding van een personage wordt weergegeven via een subjectief perspectief. Dit is realisme op een subjectieve manier: de kijker krijgt inzicht in wat het personage denkt of droomt. Via een neo-formalistische benadering is een bottom-up analyse uitgevoerd van drie droomsequenties om achter de belangrijkste formele aspecten te komen. Ook het thema behoort hiertoe. Het thema, de invloed van dromen, is in dit geval de dominant. Hierdoor staan alle lagen van de film met elkaar in verband. In de filmanalyse is gekeken hoe in de openingssequentie het personage Stéphane en zijn probleem is geïntroduceerd en hoe deze openingssequentie een handleiding vormt voor het lezen en begrijpen van de rest van de film. In de tweede droomsequentie is gekeken hoe het probleem verder is uitgewerkt. Bij de eindsequentie is gekeken of en hoe het probleem is opgelost. Uit de analyse bleek dat de formele aspecten mise-en-scène, geluid en editing belangrijke onderdelen zijn van de stijl en vorm van de film om de subjectieve beleving van het personage over te brengen naar de kijker.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21480
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo