De aanpassing van feedback op prestatieniveau; een onderzoek naar de huidige praktijken in het schrijfonderwijs op de basisschool.
Summary
In deze studie is onderzocht welke rol de schrijfprestaties van leerlingen spelen bij het geven en verwerken van feedback. Dit vraagstuk is relevant omdat uit diverse onderzoeken is gebleken dat leerlingen met lagere schrijfprestaties behoefte hebben aan andere soort feedback dan leerlingen met hogere schrijfprestaties. In deze studie is van 101 leerlingen verspreid over twaalf basisscholen in Nederland een eerste tekstversie, door de leerkracht gegeven feedback en een revisie geanalyseerd. In de studie is gekeken naar het niveau waarop feedback was gericht (oppervlakte versus inhoud) en de formulering ervan (directief versus suggestief). Uit de resultaten van deze studie is gebleken dat de leerkracht het niveau waarop de feedback was gericht niet significant aanpaste aan het prestatieniveau van de leerling. De formulering van de feedback bleek wel significant te verschillen tussen de prestatieniveaus: leerlingen met een hoog tekstniveau ontvingen meer directieve feedback dan leerlingen met een laag tekstniveau. Een verklaring voor dit onverwachte resultaat kan zijn dat deze groep meer positieve feedback ontving, dat doorgaans directief wordt geformuleerd. Uit een regressieanalyse is gebleken dat de feedback niet van invloed was op de revisiescore voor leerlingen met een laag en hoog niveau. Hieruit kan worden geconcludeerd dat leerkrachten nog niet goed weten hoe feedback het beste kan worden vormgegeven om het zo effectief mogelijk te laten zijn. Hier zal meer aandacht aan moeten worden besteed in docentopleidingen.