View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De invloed van papier, tablet en desktop op tekstbegrip en leesbeleving van middelbare scholieren. Een empirisch onderzoek naar het verschil in tekstbegrip en leesbeleving bij het lezen van een tekst vanaf papier, tablet of desktop bij middelbare scholieren.

        Thumbnail
        View/Open
        Eindversie.scriptie.ElineJansen.pdf (1.193Mb)
        Publication date
        2015
        Author
        Jansen, E.C.J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit artikel wordt het effect van modaliteit op tekstbegrip en leesbeleving van middelbare scholieren onderzocht. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen papier, tablet en desktop. De verwachtingen zijn dat tekstbegrip beter zal zijn en de leesbeleving positiever bij het lezen vanaf papier dan bij het lezen vanaf een tablet of desktop. Lezen vanaf een tablet zal naar verwachting zorgen voor beter tekstbegrip en een positievere leesbeleving dan bij het lezen vanaf een desktop. In het onderzoek wordt tekstbegrip getoetst aan de hand van textbase en situatiemodel-vragen. Bij de leesbeleving wordt er gekeken naar de leeservaring en de voorkeur voor een modaliteit van de scholieren. De resultaten lieten zien dat er geen effect van modaliteit aanwezig was op tekstbegrip of leeservaring, wel was er een effect van tekst gevonden op tekstbegrip en leeservaring. De middelbare scholieren lieten een voorkeur zien voor papier en daarna desktop. Het uitblijven van een effect van modaliteit op tekstbegrip zou kunnen duiden op daadwerkelijke, minimale verschillen tussen het lezen vanaf papier, tablet of desktop in deze omstandigheden. Anderzijds zijn de bevindingen mogelijk toe te wijzen aan het verschil in motivatie tussen scholieren of het ongelijke niveau van de teksten.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21395
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo