View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Is leren nog kinderspel?

        Thumbnail
        View/Open
        Thesis E van de Hoeven def.pdf (1.420Mb)
        Publication date
        2015
        Author
        Hoeven, E.H. van der
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het investeren in kinderen om armoede en taalachterstanden te voorkomen, begint op een steeds vroegere leeftijd. Om dit zo effectief en efficiënt mogelijk te bereiken, wordt er veelal gebruikgemaakt van schoolse methoden. Onder leerkrachten en wetenschappers bestaat de ‘angst voor verschoolsing’ van het kleuteronderwijs: het eenzijdig richten van de aandacht op het aanleren van cognitieve vaardigheden met behulp van methoden die niet passen bij de ontwikkeling van kleuters (Boland, 2015; Onderwijsraad, 2010). Hierdoor wordt de rol van spel in het kleuteronderwijs verminderd, met alle nadelige gevolgen van dien. Met behulp van semigestructureerde interviews onder leerkrachten van groep 1 en 2 is het volgende gebleken: verschoolsing vindt in zekere mate plaats. Aan de ene kant heeft dit positieve en aan de andere kant negatieve gevolgen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21376
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo