View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Independent film 2.0: Connectivity en de online betrokkenheid van de niche bij independent films.

        Thumbnail
        View/Open
        BA Scriptie-EDJStrater.docx (87.72Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Sträter, E.D.J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Independent films hebben altijd een rol gespeeld in het aanspreken van een niche publiek. Met de komst van de digitalisering is het gemakkelijker en efficiënter geworden voor independent filmmakers om die specifieke doelgroep te bereiken. Het bereik van de independent film is vergroot, maar tegelijkertijd zorgt dit ook voor meer concurrentie met andere films, die ook online worden aangeboden. Volgens het idee van de long tail is het voor distributiekanalen lucratiever geworden om deze nicheproducten aan te bieden. Door middel van een goede online marketing- en distributiestrategie zorgen de independent filmmakers ervoor dat de film onder de aandacht komt van het publiek. In dit onderzoek wordt gekeken hoe aan de hand van het model van connectivity, dit bereik wordt vergroot. De casus voor dit onderzoek is de online marketing en distributie van de independent film DESERT RUNNERS (2013) . Een documentaire, die al vanaf de productiefase veel online aandacht wist te genereren door middel van een succesvolle crowdfunding campagne op Kickstarter. Dit onderzoekt beargumenteert dat een crowdfunding platform, zoals Kickstarter, als een belangrijk marketing mechanisme kan dienen. Daarnaast laat het onderzoek zien dat verschillende technologisch culturele elementen ervoor zorgen dat verschillende webpagina’s, geaffilieerd aan de independent film, elkaar verbinden om op deze manier nieuw publiek te bereiken. Echter, alleen een hoge mate van connectivity volstaat niet om de niche te betrekken, zodat deze overgaat tot aankoop van de film. Hiervoor hebben de DESERT RUNNERS filmmakers een online community moeten creëren en betrekken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21370
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo