Independent film 2.0: Connectivity en de online betrokkenheid van de niche bij independent films.
Summary
Independent films hebben altijd een rol gespeeld in het aanspreken van een niche
publiek. Met de komst van de digitalisering is het gemakkelijker en efficiënter geworden voor independent filmmakers om die specifieke doelgroep te bereiken. Het bereik van de independent film is vergroot, maar tegelijkertijd zorgt dit ook voor meer concurrentie met andere films, die ook online worden aangeboden. Volgens het idee van de long tail is het voor distributiekanalen lucratiever geworden om deze nicheproducten aan te bieden.
Door middel van een goede online marketing- en distributiestrategie zorgen de independent filmmakers ervoor dat de film onder de aandacht komt van het publiek. In dit onderzoek wordt gekeken hoe aan de hand van het model van connectivity, dit bereik wordt vergroot. De casus voor dit onderzoek is de online marketing en distributie van de independent film DESERT RUNNERS (2013) . Een documentaire, die al vanaf de productiefase veel online aandacht wist te genereren door middel van een succesvolle crowdfunding campagne op Kickstarter. Dit onderzoekt beargumenteert dat een crowdfunding platform, zoals Kickstarter, als een belangrijk marketing mechanisme kan dienen.
Daarnaast laat het onderzoek zien dat verschillende technologisch culturele elementen ervoor zorgen dat verschillende webpagina’s, geaffilieerd aan de independent film, elkaar verbinden om op deze manier nieuw publiek te bereiken. Echter, alleen een hoge mate van connectivity volstaat niet om de niche te betrekken, zodat deze overgaat tot aankoop van de film. Hiervoor hebben de DESERT RUNNERS filmmakers een online community moeten creëren en betrekken.