De notie van flow heroverwogen bij WAPPZAPP TV
Summary
In 1974 introduceerde mediawetenschapper Raymond Williams het concept flow om de tekstuele organisatie en kijkervaring van het medium televisie te beschrijven. Williams betoogde dat programma’s, trailers, aankondigingen en reclames werden georganiseerd als één continue geplande stroom van inhoud zodat de aandacht van de kijker vast gehouden werd gedurende de avond en deze bleef hangen in de flow van programma’s. Diverse technologische, industriële en sociaal-culturele veranderingen hebben de klassieke notie van flow echter veranderd gedurende de jaren. Daarnaast leidt de convergentie van televisie met digitale platformen tot nieuwe protocollen, sociale praktijken en culturele vormen. Vandaag de dag heeft de televisiekijker meer mogelijkheden: deze lijkt zelf te kunnen bepalen wat, wanneer, waar en op welk apparaat men iets wil zien. Hierdoor lijkt de tekstuele organisatie en kijkervaring van televisie aan verandering onderhevig te zijn. In deze scriptie staat het digitale televisieplatform WAPPZAPP centraal. Deze applicatie zal geanalyseerd worden aan de hand van de volgende hoofdvraag: In welk opzicht kan in het geval van WAPPZAPP nog gesproken worden van flow en op welke manier maakt WAPPZAPP verschillende vormen van flow al dan niet mogelijk? Bij deze analyse zal de focus liggen op het samenspel van technologieën en protocollen via de verschillende interfaces van WAPPZAPP met betrekking tot flow.