View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Kwaliteit door taalbeleid

        Thumbnail
        View/Open
        Masterscriptie Carolien Hennekam 2012.pdf (870.6Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Hennekam, A.C.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Deze studie presenteert een onderzoek naar de manier waarop de kwaliteit van het Engels in het hoger onderwijs gewaarborgd wordt en welke actoren hier een rol in spelen. De aanleiding hiervoor is de toename van het gebruik van het Engels in het hoger onderwijs. Over deze kwestie worden twee debatten gevoerd. Enerzijds wordt er gedebatteerd over de wenselijkheid van het toenemende gebruik van het Engels als voertaal, anderzijds bestaat er discussie over hoe de kwaliteit van het Engels gewaarborgd zou moeten worden. Het doel van deze studie is dan ook om in kaart te brengen welke actoren aan deze kwestie verbonden zijn en hoe zij bijdragen aan de kwaliteitswaarborging van het Engels in het Nederlandse hoger onderwijs. Hierbij ligt de nadruk op de taak die de NVAO op zich neemt. In het onderzoek worden onder meer aanbevelingen van de Onderwijsraad, taalwetgevingen, visitatierapporten en beoordelingskaders van de NVAO onderzocht. Daarnaast is NVAO‐beleidsmedewerkers en studenten naar hun visie en praktijkervaringen gevraagd. Uit de onderzoeken blijkt dat de overheid het taalbeleid voornamelijk reguleert door middel van artikel 7.2 uit de WHW, waarin staat dat instellingen een taalbeleid moeten formuleren. Dit gebeurt echter zeer basaal: er wordt in gedragscodes omtrent voertaal van de instellingen weinig concreets vermeld. De NVAO waarborgt de kwaliteit van het Engels voornamelijk door middel van het beoordelingskader nationalisering op opleidingsniveau. Op instellingsniveau schiet dit beoordelingskader tekort. De volgende aanbevelingen vloeien voort uit deze studie: ten eerste wordt de NVAO aanbevolen een nieuwe standaard toe te voegen aan het kader Internationalisering, waarin gevraagd wordt naar het taalbeleid van de internationaal georiënteerde instelling. De tweede aanbeveling gaat in tegen een advies van de Onderwijsraad, en raadt de NVAO af dat het bijzonder kenmerk internationalisering indaalt in het standaard evaluatieprotocol van de NVAO. Ten derde wordt de instellingen aangeraden per faculteit een gedragscode omtrent voertaal op te stellen, waarin het instellingsbrede taalbeleid specifiek is uitgewerkt voor de desbetreffende faculteit.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21321
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo