Horen, zien (doen) en weten: Hoe visuele informatie bijdraagt aan het zo nauwkeurig mogelijk drummend entrainen bij synchronisatie-opdrachten met de sociale muziekgame In the Zone en vice versa.
Summary
Mensen zijn in staat om met elkaar nauwkeurig te synchroniseren als zij met elkaar muziek maken. In deze masterscriptie is onderzocht in hoeverre verschillende vormen van visuele informatie bijdragen aan de nauwkeurigheid van dat synchroniseren wanneer deelnemers wordt gevraagd om zo nauwkeurig mogelijk gelijk met elkaar een eenvoudig ritme te drummen op elektronische slagvlakken (drumpads). Naast het kunnen horen van elkaars drumslagen kregen de deelnemers gecontroleerd (delen van) elkaar en/of informatie over het synchroniseren te zien en werd de onder deze verschillende condities verkregen synchronisatie-data met elkaar vergeleken. Elkaar zien (doen) lijkt positief bij te dragen aan de nauwkeurigheid van het met elkaar synchroon drummen. Op een beeldscherm getoonde informatie over de nauwkeurigheid van het synchroniseren lijkt daarentegen niet bij te dragen aan de nauwkeurigheid. Verder lijken er verschillen te zijn tussen groepen deelnemers, zowel in de nauwkeurigheid van het entrainen met elkaar als in de mate dat een leereffect optreedt door het doen van het experiment. De statistische analyse is echter beperkend gebleken. Daarentegen wordt door het onderzoek duidelijk dat de sociale muziekgame "In the Zone" als meetinstrument geschikt is bij verder systematisch onderzoek naar sociale entrainment bij musiceren in groepen.