View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Papier versus beeldscherm. Een experimenteel onderzoek naar de effecten van kanaalkeuze en tussenkopjes op de begrijpelijkheid en waardering van teksten

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie eindversie Simeon Landsman.pdf (758.0Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Landsman, S.H.P.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Digitale media spelen een steeds grotere rol in ons dagelijks leven. De meeste informatie die we dagelijks opdoen, wordt gelezen van een beeldscherm. Het traditionele boek, de flyer of het spoorboekje zijn vervangen door laptops, tablets en smartphones. Leerlingen op de basisschool en middelbare school krijgen te maken met lesmethodes die digitaal aangeboden worden. Maar leren mensen beter van een beeldscherm dan van papier? In dit experimenteel onderzoek wordt gekeken naar het verschil tussen het effect van het lezen van een tekst van papier en van een beeldscherm op het tekstbegrip van de lezer. Daarnaast kan een tekst op verschillende manieren vormgegeven worden. Een tekst kan bestaan uit een aaneengesloten stuk van woorden en zinnen of kan verdeeld worden in alinea’s door het gebruik van tussenkopjes. Een tweede vraag die hieruit voortkomt, is: wat is het verschil tussen het effect van het lezen van een tekst met en zonder tussenkopjes? Uit het experiment onder middelbare schoolleerlingen blijkt dat er geen verschil is in het effect van het lezen van een tekst van papier of van een beeldscherm op het tekstbegrip. Er blijkt eveneens geen verschil in het effect van de aan- of afwezigheid van tussenkopjes in een tekst op het tekstbegrip.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21254
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo