Papier versus beeldscherm. Een experimenteel onderzoek naar de effecten van kanaalkeuze en tussenkopjes op de begrijpelijkheid en waardering van teksten
Summary
Digitale media spelen een steeds grotere rol in ons dagelijks leven. De meeste informatie die we dagelijks opdoen, wordt gelezen van een beeldscherm. Het traditionele boek, de flyer of het spoorboekje zijn vervangen door laptops, tablets en smartphones. Leerlingen op de basisschool en middelbare school krijgen te maken met lesmethodes die digitaal aangeboden worden. Maar leren mensen beter van een beeldscherm dan van papier? In dit experimenteel onderzoek wordt gekeken naar het verschil tussen het effect van het lezen van een tekst van papier en van een beeldscherm op het tekstbegrip van de lezer. Daarnaast kan een tekst op verschillende manieren vormgegeven worden. Een tekst kan bestaan uit een aaneengesloten stuk van woorden en zinnen of kan verdeeld worden in alinea’s door het gebruik van tussenkopjes. Een tweede vraag die hieruit voortkomt, is: wat is het verschil tussen het effect van het lezen van een tekst met en zonder tussenkopjes? Uit het experiment onder middelbare schoolleerlingen blijkt dat er geen verschil is in het effect van het lezen van een tekst van papier of van een beeldscherm op het tekstbegrip. Er blijkt eveneens geen verschil in het effect van de aan- of afwezigheid van tussenkopjes in een tekst op het tekstbegrip.