View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Schrijflessen geven met Tekster: Een onderzoek naar de manier waarop leerkrachten van groep 7 met de lesmethode Tekster omgaan

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie Wietske Teunissen Eindversie.pdf (472.6Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Teunissen, W.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het schrijfonderwijs is toe aan verbetering volgens een rapport van de onderwijsinspectie. Leerlingen presteren onder het gewenste niveau en afgelopen tien jaar is er nauwelijks verbetering zichtbaar geweest in het niveau van leerlingen. Als gevolg van het rapport is er een schrijfproject gestart aan de Universiteit van Utrecht. Doel van het schrijfproject is de ontwikkeling van een nieuwe lesmethode. Deze nieuwe lesmethode, Tekster, is gemaakt voor bovenbouwleerlingen van het basisonderwijs. In 2013-2014 is de effectiviteit van de lesmethode voor de eerste keer gemeten. Als vervolg op het eerste onderzoek wordt in 2014-2015 de lesmethode nogmaals getest. Hierbij ligt de aandacht vooral op het handelen van de leerkracht. Er wordt verwacht dat de effectiviteit van de methode voor een groot deel bepaald wordt door de manier waarop de leerkracht ermee omgaat. In dit onderzoek is vooral door middel van observaties gekeken hoe twee leerkrachten van een groep 7 met de lesmethode werken. Uitgangspunten voor de observaties zijn een aantal belangrijke strategieën uit de lesmethode: het gebruik van het acroniem Dodo en leerkracht-modeling. Daarnaast zijn de docentenhandleidingen gebruikt als richtlijn voor de manier waarop de leerkracht zou moeten handelen. Op basis van de observaties van deze twee leerkrachten zou geconcludeerd kunnen worden dat de geobserveerde leerkrachten de belangrijke elementen uit de methode op de juiste manier gebruiken. Dit zou kunnen bijdragen aan het succes van Tekster.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21137
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo