View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Bent u ehh.. overtuigd? Een onderzoek naar het effect van pauzes op de overtuigingskracht van de spreker

        Thumbnail
        View/Open
        Bent u ehh.. overtuigd_Vera Rosema_4008987.pdf (789.2Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Rosema, V.A.C.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Eerder onderzoek toont aan dat gevulde pauzes (zoals ‘uh’ , ‘uhm’) de overtuigingskracht van de spreker verminderen. Het huidige onderzoek richt zich op de vraag of ongevulde pauzes (het tussentijds wachten met spreken) dezelfde invloed op de overtuigingskracht van de spreker hebben. Er wordt in dit onderzoek bovendien gekeken of need for cognition (de mate waarin iemand het prettig vindt diep over een boodschap na te denken) van invloed is op het effect van pauzes. Uit de resultaten blijkt dat het gebruik van pauzes geen effect heeft op de overtuigingskracht van de spreker. Wel is er een significant interactie-effect aangetoond tussen pauze en need for cognition. De vriendelijkheid van de spreker wordt door participanten met een hoge need for cognition namelijk positiever gewaardeerd wanneer de spreker zonder pauzes sprak dan wanneer de spreker met gevulde pauzes sprak. De lage interne betrouwbaarheid toont aan dat de vier constructen elk een specifiek kenmerk van de spreker bevragen. Het is aannemelijk dat deze lage betrouwbaarheid het resultaat is van het uitblijven van het halo-effect (ontstaat wanneer een beoordelaar niet in staat is om verschillende kenmerken van een situatie te beoordelen, maar de situatie in het geheel beoordeelt).
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20949
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo