Invloed van Effectieve Feedback op Schrijfopdrachten van Basisschoolleerlingen
Summary
In dit onderzoek is gekeken naar de invloed van effectieve feedback op schrijfopdrachten. Uit een rapport van de Inspectie van het Onderwijs is gebleken dat de kwaliteit van schrijfopdrachten op de basisschool onder de maat is. Om deze kwaliteit te verbeteren is het belangrijk dat leerkrachten weten wat zij moeten doen om leerlingen een betere tekst te laten schrijven. Uit onderzoek van Hattie en Timperley (2007) blijkt dat feedback een grote invloed kan hebben op het verbeteren van leerprestaties. In dit onderzoek is gekeken of de manier waarop feedback en de manier hoe feedback wordt gegeven, van invloed is op de schrijfprestaties van leerlingen. Hierbij zijn de specifieke feedbackkenmerken niveau (hogere-orde en lagere-orde) en uitleg (geen uitleg en wel uitleg) geanalyseerd. De data die voor dit onderzoek is gebruikt, is afkomstig van basisschoolleerlingen in de groepen 6, 7 en 8 en hun leerkrachten. Uit dit onderzoek is gebleken dat hoe meer feedback de leerlingen krijgen, hoe slechter hun tekstrevisie is. Hogere-orde feedback leidt niet tot een verbetering in tekstkwaliteit. Daarnaast zorgt uitleg bij feedback, waarbij er wordt uitgelegd waarom iets goed of fout is, er wel voor dat leerlingen vooruitgaan in het schrijven van een tekst. In dit onderzoek is er niet met een controlegroep gewerkt. Daarom kan er in vervolgonderzoek een controlegroep worden toegevoegd die kan verklaren of de feedback er echt voor zorgt dat leerlingen vooruitgaan in hun schrijfprestaties.