View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Hyperlinkactief? - Een experimenteel onderzoek naar de effecten van modaliteit en het gebruik van verwijzingen in een persuasieve tekst.

        Thumbnail
        View/Open
        Eindversie Eindwerkstuk David Pertijs Hyperlinkactief.pdf (1.138Mb)
        Publication date
        2015
        Author
        Pertijs, D.N.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit bachelor eindwerkstuk heb ik de effecten van modaliteit en het gebruik van verwijzingen in een persuasieve tekst onderzocht. Het experiment bestond uit een 2 (modaliteit) x 2 (aanwezigheid van hyperlinks) full factorial design. De helft van de 86 proefpersonen las de tekst op papier en de helft op beeldscherm. De helft van elke modaliteit kon gebruik maken van verwijzingen, die leidden naar een kort stukje tekst met extra informatie over een begrip. Proefpersonen werden verondersteld geïnteresseerd te zijn in het aanschaffen van een laptop. De proefpersonen vulden na afloop van de leestaak een vragenlijst in die het begrip en de waardering van de tekst toetsten. Ik heb geen verschillen gevonden voor de modaliteit en de aanwezigheid van hyperlinks voor het tekstbegrip. Alleen gelezen verwijzingen zorgden voor een betere score op de gelinkte begrippen. Voor de waardering heb ik een aantal verschillen gevonden waarbij verwijzingen in de papieren conditie voor een hogere waardering zorgden. Verder bleken proefpersonen op papier beter in staat hun begripsprestaties in te schatten en leidde de frequentie van het gebruik van een modaliteit tot betere prestaties, en niet de voorkeur.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20849
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo