Chronologie leidt tot beter tekstbegrip?!
Summary
Uit diverse onderzoeken blijkt dat zinnen waarin gebeurtenissen in chronologische volgorde worden gepresenteerd beter worden begrepen dan zinnen waarin gebeurtenissen in niet-chronologische volgorde worden gepresenteerd. Het verbeteren van tekstbegrip door het veranderen van de volgorde van het presenteren van gebeurtenissen in zinnen is echter tot nu toe alleen gemeten bij twee losstaande zinnen en bij korte gemanipuleerde verhaaltjes. In deze studie is onder 36 volwassenen onderzocht of dit effect ook opgaat voor zinnen die in teksten van de overheid staan. Overheidsteksten blijken voor veel Nederlanders te moeilijk te zijn. In het huidige onderzoek wordt onderzocht of deze teksten begrijpelijker worden wanneer gebeurtenissen in zinnen in chronologische volgorde worden gepresenteerd. Voor dit onderzoek zijn twee teksten van de Rijksoverheid gebruikt die beide in chronologische en in niet-chronologische volgorde zijn gepresenteerd. Het tekstbegrip is gemeten met behulp van een volgordevraag. Ook is onderzocht of leesvaardigheid effect had op de begripsscore bij de chronologische en de niet-chronologische tekst. De leesvaardigheid is gemeten door middel van een Cloze-test. Uit de resultaten van het onderzoek bleek geen effect van de volgorde van het presenteren van gebeurtenissen in een zin op tekstbegrip. Ook laten de resultaten geen effect van leesvaardigheid zien. Lezers hebben dus ongeacht hun leesvaardigheidsniveau, geen baat bij chronologie. Het meetinstrument voor tekstbegrip is echter niet volledig betrouwbaar gebleken, dus we moeten deze resultaten voorzichtig interpreteren.