BUSTER KEATON BREEKT DOOR De historische receptie van een rijzende filmster
Summary
Deze scriptie onderzoekt de historische receptie van de doorbraak van Buster Keaton als filmster in het Amerikaanse filmlandschap. De artikelen en advertenties die in de destijds populaire Amerikaanse filmtijdschriften Motion Picture Magazine, Photoplay en Picture-Play van 1917 tot en met 1922 verschenen over Buster Keaton zullen uitgebreid besproken en geanalyseerd worden. Aan de hand van de analyse is namelijk de bedoeling een uitspraak te kunnen doen over hoe Buster Keaton werd geïntroduceerd en gevolgd in de Amerikaanse filmtijdschriften. Hiermee wil dit onderzoek een duidelijker beeld scheppen van Keaton’s doorbraak bij het contemporaine Amerikaanse publiek. Deze tak van receptieonderzoek in de filmwetenschap over Keaton is tot op heden namelijk achtergebleven.
Om dit onderzoek te kunnen realiseren heb ik onder andere de theorie gebruikt van Richard Maltby over het schrijven van receptiegeschiedenis, van Richard Dyer over hoe we kunnen definiëren wanneer iemand tot ‘ster’ genoemd kan worden en van Kathryn Fuller, Adrienne McLean en Marsha Orgeron over het karakter van de Amerikaanse filmtijdschriften. Voor contextinformatie over Buster Keaton in de periode 1917 tot en met 1922 zijn publicaties van Kevin Brownlow, Walter Kerr, Edward McPherson, David Robinson, Lea Jacobs en Kristin Thompson en David Bordwell gebruikt. Verder is een publicatie van Charles Wolfe aan bod gekomen, in de ondersteuning van mijn observatie dat de filmwetenschap achterligt in het schrijven over Keaton vanuit het oogpunt van het publiek.
Tot slot zijn in de bijlagen van dit onderzoek alle verschenen berichten van 1917 tot en met 1922 in de filmtijdschriften Motion Picture Magazine, Photoplay en Picture-Play samengevat en tevens op chronologische volgorde tentoongesteld.