Professionaliseringsactiviteien van Zij-Instromers ten behoeve van Pedagogisch Didactisch Handelen
Summary
Zowel de kwaliteit van het beroepsonderwijs als het lerarentekort zijn een probleem, volgens het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (2011a), waarvoor de zij-instromer mogelijk een oplossing is. Echter blijkt dat veel van de beginnende docenten en zij-instromers uitvallen, omdat hun niveau van pedagogisch didactisch handelen (PDH) ontoereikend is. Bovendien is nog nauwelijks onderzoek gedaan naar het leren van beginnende zij-instromers in het beroepsonderwijs. De hoofdvraag van dit onderzoek is dan ook: Hoe zorgen professionaliseringsactiviteiten van beginnende docenten zij-instromer beroepsonderwijs ervoor dat zij hun pedagogisch didactisch handelen kunnen toepassen in hun onderwijs? Het onderzoek is uitgevoerd bij 69 startende docent zij-instromers uit het hoger- en middelbaar beroepsonderwijs op basis van een vragenlijst en interviews. De vragenlijst is middels een multipele regressieanalyse geanalyseerd. Daarna hebben twaalf interviews plaatsgevonden, zes met mbo zij-instromers en zes met hbo zij-instromers. De interviews zijn middels deductief en inductief coderen geanalyseerd. Na de analyse van de vragenlijst, lijkt de professionaliseringsactiviteiten onder “samenwerken” gemiddeld het meest gedaan te worden. Ook uit de interviews komt samenwerken het vaakst voor als professionaliseringactiviteit. Uit de vragenlijst en interviews komt ook naar voren dat hbo zij-instromers hun kennis over PDH omzetten middels het maken van filmpjes over mogelijke scenario’s in hun gedachte en dat mbo zij-instromers dit met name doen door de nieuwe kennis gewoon te doen in de onderwijspraktijk. Mogelijke verklaringen worden hiervoor gegeven. Daarnaast worden aanbevelingen gedaan voor verder onderzoek en worden mogelijke implicaties voor de praktijk aangegeven.