Kwaliteit van Geschreven Feedback in een Lerarenopleiding: de Ervaren Kwaliteit en de Intentie tot Gebruik van Ontvangers
Summary
Geschreven feedback kan een bijdrage leveren aan de leerontwikkeling van studenten (Darling-Hammond, 2006). Dit kan echter alleen wanneer de feedback goed begrepen wordt en er intentie aanwezig is om deze te gebruiken (Kulhavy & Stock, 1989). Om feedback te kunnen geven die van hoge kwaliteit is, moet het allereerst duidelijk zijn waaruit deze bestaat (Darling-Hammond, 2006; Kulhavy & Stock, 1989). In dit explorerende onderzoek werd een overzicht gegeven van verschillende kwaliteitsniveaus van geschreven feedback. Het bleek dat de kwaliteit van geschreven feedback zoals die werd ervaren door de ontvanger een voorspeller was van de intentie om de feedback te gebruiken (Imhof & Picard, 2009). 34 leraren in opleiding aan de Universiteit Utrecht hebben deelgenomen aan dit onderzoek en een vragenlijst ingevuld. 24 beoordelingsformulieren gaven inzicht in de kwaliteit van de geschreven feedback. Het bleek dat de kwaliteit van geschreven feedback een significante voorspeller was van de ervaren kwaliteit door de ontvanger, maar geen significante voorspeller was van de intentie tot gebruik van de ontvanger. Er werd namelijk weinig feedback gegeven bestaande uit oplossingen en adviezen voor de toekomst (Jaehnig & Miller, 2007). Zonder oplossingen en adviezen, is het moeilijk voor de ontvanger om vervolgstappen te zetten. Binnen de lerarenopleiding kan dus nog verbetering worden aangebracht in de kwaliteit van de geschreven feedback zodat ook de ontvanger deze als goed ervaart en daardoor de intentie heeft om de feedback te gebruiken.