De invloed van de mate van vertrouwen van basisschoolleerkrachten in de directeur / directrice op de mate van vertrouwen in collega’s onderling
Summary
Vele organisaties zijn gericht op het behalen van organisatiesucces. Ook schoolorganisaties zijn constant op zoek naar het behalen van succes in de zin van het optimaliseren van de kwaliteit van het onderwijs. Om organisatiesucces binnen een school te kunnen behalen is de aanwezigheid van organisatievertrouwen van groot belang. Twee belangrijke aspecten die vooral van invloed zijn op het creëren van vertrouwen binnen een schoolorganisatie zijn enerzijds de mate van vertrouwen in de directeur / directrice en anderzijds de mate van vertrouwen in de collega’s onderling. Uit de primaire analyse is gebleken dat wanneer een basisschoolleerkracht vertrouwen heeft in de directeur / directrice van de school, hij of zij over het algemeen ook vertrouwen heeft in de collega’s van de school. Wat opviel is dat niet alleen een hoge mate van vertrouwen in de directeur / directrice leidt tot een hoge mate van vertrouwen in collega’s, maar dat een hoge mate van vertrouwen in collega’s ook leidt tot een hoge mate van vertrouwen in de directeur / directrice. Uit de secundaire analyse zijn enkele aanvullende resultaten gekomen. Een voorbeeld hiervan is dat wanneer de directeur / directrice van een school vertelt wat er daadwerkelijk gaande is op school en openlijk persoonlijke informatie deelt met de collega’s, de mate van vertrouwen in zowel de directeur / directrice als in collega’s stijgt. Concluderend kan gesteld worden dat het voor een schoolorganisatie van groot belang is te investeren in zowel het creëren van vertrouwen in de directeur / directrice als in het creëren van vertrouwen in collega’s aangezien deze aspecten elkaar positief beïnvloeden en tot gevolg hebben dat het gehele organisatievertrouwen groeit en indirect van invloed zijn op het behalen van organisatiesucces binnen een school. Verder zijn in dit onderzoek aanbevelingen gedaan voor vervolgonderzoek.