Het moderatie-effect van leerintentie op leerklimaat en affectieve betrokkenheid in organisaties
Summary
Bedrijven werken graag met affectief betrokken medewerkers, omdat gebleken is dat zij zich willen ontwikkelen in het bedrijf waar zij werken. Dit is belangrijk omdat medewerkers hierdoor onder andere beter om kunnen gaan met veranderingen en daarmee bijdragen aan een tegenwoordig noodzakelijke competentie van een bedrijf om flexibel te zijn. Een manier om de affectieve betrokkenheid te verhogen is het aanbieden van mogelijkheden om deel te nemen aan leeractiviteiten. Bedrijven stimuleren deze deelname door het creëren van een positief leerklimaat. Een belangrijke variabele hierbij is de rol van leerintentie, omdat dit de grootste voorspeller is voor daadwerkelijke deelname. In deze studie wordt het verband tussen leerklimaat, leerintentie en affectieve betrokkenheid onderzocht. Medewerkers (N = 204) van tien verschillende bedrijven hebben een digitale vragenlijst ingevuld. Een multipele regressie toonde aan dat alleen belonend- en vermijdend leerklimaat een voorspeller is van affectieve betrokkenheid. Een belonend leerklimaat toonde het sterkste verband. De hiërarchische regressie toonde aan dat het collectieve leerklimaat ook een positieve voorspeller is. Er is geen moderatie-effect van leerintentie op de verbanden tussen de dimensies van leerklimaat en affectieve betrokkenheid gevonden. Dit houdt in dat de perceptie van medewerkers van het leerklimaat een voorspeller is voor de manier waarop zij zich identificeren met, en zich willen inzetten voor de organisatie, vooral als ze beloond worden voor hun professionalisering. Affectieve betrokkenheid kan, ongeacht de leerintentie van medewerkers, bevorderd worden door ontwikkelingsmogelijkheden zichtbaar aan te bieden.