De Relatie Tussen Leerklimaat, Motivatie en Transfer van Leren.
Summary
Aan de professionele ontwikkeling van werknemers wordt in veel organisaties aandacht besteed. Een stimulerend leerklimaat dat werknemers motiveert om te leren en om hetgeen ze leren toe te laten passen in de praktijk is wenselijk. Uit eerder onderzoek zijn verschillende modellen af te leiden die de relatie beschrijven tussen motivatie, leerklimaat en transfer van leren. In dit onderzoek werd een relatie verwacht tussen intrinsieke motivatie en transfer van leren, welke gemodereerd zou worden door het leerklimaat. In het onderzoek is onderscheid gemaakt tussen drie dimensies van leerklimaat (faciliterend, belonend en vermijdend) en vier elementen van transfer van leren, namelijk openness to change, transfer effort performance expectations, performance self-efficacy en performance coaching. De data is verzameld middels een digitale vragenlijst die is uitgezet onder 154 leerkrachten in het primair onderwijs. Uit de verkregen data zijn verschillende conclusies getrokken. Zo heeft het vermijdend leerklimaat een negatieve relatie met drie van de vier elementen van transfer van leren. Daarnaast is een relatie gevonden tussen intrinsieke motivatie en twee elementen van transfer van leren. De interactie-effecten tussen intrinsieke motivatie en de drie dimensies van leerklimaat waren niet significant. Voor organisaties die de transfer van leren willen optimaliseren, bevatten de resultaten interessante uitkomsten die goed zijn om mee te nemen tijdens de implementatie. Het onderzoek eindigt met enkele limitaties en suggesties voor vervolgonderzoek.