Professionele identiteit als voorspeller van weerstand bij onderwijsvernieuwingen?
Summary
Het gevoel van leerkrachten over hun professionele identiteit is een oorzaak voor het hebben van motivatie en commitment voor onderwijsvernieuwingen. Voor schoolleiders is het belangrijk om rekening te houden met de professionele identiteit van leerkrachten bij het implementeren van vernieuwingen, echter wordt dit vaak genegeerd. In dit onderzoek werd de relatie tussen de verschillende aspecten van de professionele identiteit van leerkrachten en de drie dimensies van weerstand bij onderwijsvernieuwingen onderzocht. Door een samengestelde vragenlijst is data verzameld onder leerkrachten (N =224) in het primair onderwijs. Uit de meervoudige regressie analyses blijkt dat toekomstperspectief een significante relatie heeft met alle drie vormen van weerstand. Daarnaast heeft zelfvertrouwen een significante relatie met de affectieve weerstand en werkmotivatie met cognitieve weerstand. De schoolleider moet bij de implementatie van onderwijsvernieuwingen rekening houden met deze relaties en met de totale professionele identiteit. In vervolg onderzoek is het interessant om op zoek te gaan naar de gevolgen van weerstand en hoe deze voorkomen kunnen worden.