De rol van intergenerationeel leren bij socialiseren
Summary
Nu de generatieverschillen tussen de werknemers door de vergrijzing
toenemen, krijgt socialisatie een steeds belangrijkere rol binnen
organisaties. Deze generatieverschillen zorgen onder andere voor
toename van conflicten op de werkvloer. Een goed socialisatieproces is
hierdoor nog meer van belang en eerdere onderzoeken tonen aan dat
intergenerationeel leren (IGL) invloed kan uitoefenen op het
socialisatieproces van werknemers. In dit onderzoek is er gekeken of
IGL positief gerelateerd is aan de drie socialisatievormen:
organisatiesocialisatie, taaksocialisatie en groepssocialisatie. In
tegenstelling tot eerder onderzoek is gekeken naar het socialisatieproces
van zowel nieuwkomers als insiders, omdat socialiseren een levenslang
proces is. Zeven organisaties binnen de onderwijs-, zorg- en
overheidssector hebben deelgenomen. Middels vier diepte-interviews is
het socialisatieproces van nieuwkomers en de rol van IGL in kaart
gebracht. Dit gezien het effect van de vroege socialisatie op onder
andere de werktevredenheid. 207 respondenten hebben de vragenlijst
ingevuld en uit de hiërarchische regressie is gebleken dat IGL positief
gerelateerd is aan organisatiesocialisatie en groepssocialisatie (p < .01),
maar niet aan taaksocialisatie (p = .39). De invloed van IGL is niet
groter bij werknemers die net in de organisatie zijn (p > .05). IGL is dus
voor alle werknemers van belang. Uit de interviews blijkt dat er
nauwelijks activiteiten plaats hebben gevonden ten behoeve van
socialisatie. Nieuwkomers geven aan dat IGL in de vorm van een
buddysysteem gewenst is voor alle drie de socialisatievormen en
bijdraagt aan een goed socialisatieproces van werknemers.