View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De rol van intergenerationeel leren bij socialiseren

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Bonhof 4251555.pdf (591.0Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Bonhof, I.E.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Nu de generatieverschillen tussen de werknemers door de vergrijzing toenemen, krijgt socialisatie een steeds belangrijkere rol binnen organisaties. Deze generatieverschillen zorgen onder andere voor toename van conflicten op de werkvloer. Een goed socialisatieproces is hierdoor nog meer van belang en eerdere onderzoeken tonen aan dat intergenerationeel leren (IGL) invloed kan uitoefenen op het socialisatieproces van werknemers. In dit onderzoek is er gekeken of IGL positief gerelateerd is aan de drie socialisatievormen: organisatiesocialisatie, taaksocialisatie en groepssocialisatie. In tegenstelling tot eerder onderzoek is gekeken naar het socialisatieproces van zowel nieuwkomers als insiders, omdat socialiseren een levenslang proces is. Zeven organisaties binnen de onderwijs-, zorg- en overheidssector hebben deelgenomen. Middels vier diepte-interviews is het socialisatieproces van nieuwkomers en de rol van IGL in kaart gebracht. Dit gezien het effect van de vroege socialisatie op onder andere de werktevredenheid. 207 respondenten hebben de vragenlijst ingevuld en uit de hiërarchische regressie is gebleken dat IGL positief gerelateerd is aan organisatiesocialisatie en groepssocialisatie (p < .01), maar niet aan taaksocialisatie (p = .39). De invloed van IGL is niet groter bij werknemers die net in de organisatie zijn (p > .05). IGL is dus voor alle werknemers van belang. Uit de interviews blijkt dat er nauwelijks activiteiten plaats hebben gevonden ten behoeve van socialisatie. Nieuwkomers geven aan dat IGL in de vorm van een buddysysteem gewenst is voor alle drie de socialisatievormen en bijdraagt aan een goed socialisatieproces van werknemers.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20526
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo