View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De relatie tussen de inhoud en de kwaliteit van doen-alsof spel van kleuters.

        Thumbnail
        View/Open
        Bruseker, K.pdf (460.3Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Bruseker, K.L.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Dit is een naturalistisch observatieonderzoek naar de relatie tussen de inhoud en de kwaliteit van doen-alsof spel. Het doen-alsof spel van 33 kinderen uit groep 1 en 2 is op video opgenomen en geanalyseerd. Aan de hand daarvan is er gekeken of er verschillen zijn in de thema’s waarover kinderen spelen. Daarnaast is er onderzocht of deze thema’s invloed hebben op de kwaliteit van het spel. Uit dit onderzoek is gebleken dat meisjes gemiddeld meer over thema’s met harmonie spelen dan jongens. Jongens spelen daarentegen gemiddeld vaker over thema’s gerelateerd aan spanning. Er zijn geen sekseverschillen gevonden in de mate waarin er over fantasiethema’s gespeeld wordt. Ook is er geen relatie gevonden tussen de inhoud en de kwaliteit van doen-alsof spel en sekse speelt geen rol in het verband hiertussen. Als er wordt gekeken naar de groepssamenstelling waarin kinderen spelen, blijkt dat als één jongen speelt met meerdere meisjes, of wanneer er evenveel meisjes als jongens zijn, het spel meer harmonie vertoont dan wanneer een jongen samen speelt met andere jongens. Andersom, wordt er niet meer over spannende thema’s gespeeld als één meisje met meerdere jongens speelt dan wanneer zij met andere meisjes speelt.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20517
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo