View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Doen-alsof spel bij kleuters De rol van metataal en mentale staat taal in spel

        Thumbnail
        View/Open
        Poel van der, M.pdf (562.2Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Poel, M. van der
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Doen-alsof spel is belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen evenals rekenen, schrijven of lezen. Mentale representaties zorgen ervoor dat een kind realiteit en fantasie van elkaar kan onderscheiden, waardoor doen-alsof spel zich kan ontwikkelen. Dit representatieve vermogen hangt samen met de ontwikkeling van een ‘Theory of Mind’. Door middel van mentale staat taal refereren kinderen naar hun mentale en emotionele staat of toestand, onderdeel van een ‘Theory of Mind’. Metacommunicatie, ook wel meta-taal, is taal die gebruikt wordt om het spel zelf te organiseren in tegenstelling tot taal die wordt gebruikt om vanuit de rol te spreken, wat belangrijk is voor de ontwikkeling van het spel. Dit onderzoek heeft gekeken naar de relatie tussen metataal, mentale staat taal en niveau van sociaal doen-alsof spel. Data zijn verkregen op 3 basisscholen onder 35 kleuters van 4.1 tot 5.8 jaar. Kinderen zijn gefilmd tijdens vrij spel op school, dit vond plaats in de eigen klas. De transcripten van deze beelden zijn per uiting geanalyseerd naar het gebruik van metataal en mentale staat taal en het spelniveau . Er is een positieve relatie gevonden tussen meta-taal en niveau van doen-alsof spel. Er is geen relatie gevonden tussen mentale staat taal en niveau van doen-alsof spel. Ook is er geen mediërende of modererende rol van mentale staat taal gevonden. Huidig onderzoek lijkt erop te wijzen dat het gebruik van mentale staat taal als uitdrukking van een ‘Theory of Mind’ geen significante rol speelt in het niveau van sociaal doen-alsof spel. Dit onderzoek geeft nieuwe inzichten voor vervolgonderzoek naar de rol van mentale staat taal binnen meta-taal en doen-alsof spel.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20507
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo