Het Effect van de Docententraining ‘Gedifferentieerd Rekenonderwijs’ op de Motivatie van rekenzwakke Leerlingen
Summary
In Nederland hebben vijf tot tien procent van de schoolgaande kinderen problemen met rekenen. Differentiatie en motivatie zijn belangrijke pijlers voor het behalen van betere resultaten. In dit onderzoek is het effect onderzocht van de docententraining “Gedifferentieerd rekenonderwijs” op de motivatie van rekenzwakke leerlingen, in vergelijking met gemiddelde rekenaars. Het begrip motivatie is opgedeeld naar vier aspecten: self-efficacy, self-concept, task-value en math-anxiety. Daarnaast is gekeken naar mogelijke invloed van sekse hierop. Per aspect zijn de effecten geanalyseerd aan de hand van ANCOVA’s. Aan het onderzoek namen 378 leerlingen uit groep 4 en 5, van 28 verschillende scholen in Nederland deel. Er is sprake van een significant positief effect van de training op task-value. Verder toont het onderzoek aan dat jongens met een getrainde docent lager scoren op math-anxiety dan jongens met een ongetrainde docent. Bij meisjes is dit het tegenovergestelde. Op de andere aspecten van motivatie zijn geen significante effecten van de training gevonden. Het rekenniveau heeft wel een significant effect op self-efficacy en op math-anxiety. Opgemerkt dient te worden dat in dit onderzoek niet gekeken is naar het differentiatie gedrag van de docenten in de klas en dat de metingen verricht zijn in hetzelfde jaar dat de training heeft plaatsgevonden . Mogelijk passen docenten het geleerde nog niet optimaal toe en hebben zij meer oefening nodig. Dus onderzoek naar het feitelijke differentiatiegedrag van de docent en vervolgmetingen zijn belangrijk.