De zekerheid van onzekerheid: Begrip van randomness onder middelbare scholieren en het verband met Big Five persoonlijkheidstrekken
Summary
Dit onderzoek kijkt naar de ontwikkeling van het begrip van randomness onder scholieren van 12 t/m 15 jaar (n=176), door middel van drie samenstellende constructen: Uitkomstenruimte, gelijke waarschijnlijkheid en wet van grote getallen. Er wordt met een samengestelde vragenlijst en de TIPI (Ten-Item Personality Inventory) gekeken naar de invloed van sekse, leerjaar, onderwijsniveau, kansrekening onderricht en Big Five persoonlijkheidstrekken op het begrip van randomness. Op gelijke waarschijnlijkheid scoren jongens beter dan meisjes, en op uitkomstenruimte en gelijke waarschijnlijkheid is er een effect van leerjaar. Leerlingen van het VWO verschilden significant van het VMBO op uitkomstenruimte. Op gelijke waarschijnlijkheid verschilde het VWO significant van HAVO en VMBO. Een lage score op extraversie en ordelijkheid hangt samen met een lage score op gelijke waarschijnlijkheid. Een hoge score op vriendelijkheid duidt op een verhoogd begrip van uitkomstenruimte. Bij de open vragen werden wisselende resultaten gevonden. Er bestaat een negatief verband tussen kansrekeningsles gehad hebben en begrip van randomness, een vernieuwing van de huidige lesmethode kan daarom overwogen worden.