View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Gedragsproblemen in de kindertijd: Het effect van mindfulness op ouderlijke stress en externaliserend probleemgedrag

        Thumbnail
        View/Open
        Bockting, F.pdf (509.2Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Bockting, F.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond: Kinderen worden beïnvloed door hun directe omgeving, waarbij de ouders de grootste invloed uitoefenen. Eerder onderzoek toont aan dat ouders een grote invloed hebben op het gedrag van het kind. Eén van de opvoedingsfactoren die specifiek aandacht verkrijgt in relatie tot externaliserend gedrag bij kinderen is ouderlijke stress. Een interventie die de laatste jaren steeds vaker wordt toegepast in relatie tot onder andere ouderlijke stress, is mindfulness voor ouders. In het huidige onderzoek is onderzocht of het verband tussen ouderlijke stress en externaliserend probleemgedrag bij kinderen wordt gemodereerd door het volgen van een korte mindfulness oefening. Verwacht wordt dat kinderen waarbij de ouders zes weken lang een dagelijkse mindfulness oefening uitvoeren, minder externaliserend probleemgedrag vertonen dan de kinderen waarbij de ouders deze oefening niet uitvoeren. Methode: In totaal hebben 82 gezinnen gedurende twee meetmomenten vragenlijsten ingevuld over ouderlijke stress en externaliserend gedrag bij kinderen. Daarnaast heeft een deel van de ouders een korte mindfulness oefening uitgevoerd. In totaal zijn de gegevens van 74 gezinnen, met kinderen in de leeftijd van twee tot en met zes (M = 3.65, SD = 1.35) geanalyseerd. Resultaten: Met behulp van een hiërarchische multiple regressie analyse is er geen direct verband gevonden tussen ouderlijke stress en het externaliserende probleemgedrag van het kind. Ook is er geen interactie gevonden tussen mindfulness en ouderlijke stress op het externaliserende probleemgedrag van het kind op beide meetmomenten. Conclusie: Geconcludeerd kan worden dat in de leeftijdscategorie van twee tot en met zes jaar ouderlijke stress geen directe invloed heeft op het externaliserende probleemgedrag van kinderen. Dit geldt voor zowel de kinderen waarbij de ouders wel een korte mindfulness oefening hebben gevolgd als bij de kinderen waarbij de ouders geen interventie hebben gevolgd.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20359
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo