De validiteit van de Nederlandse vertaling van de Kieler Kindergartentest für Mathematik
Summary
Achtergrond De Duitse Kieler Kindergarten test (KiKi) is gebaseerd op het referendum van de OECD (2003) waarin rekenvaardigheden zijn opgesteld die behaald moeten zijn op vijftienjarige leeftijd. De KiKi bestaat uit 3 versies voor verschillende leeftijden en is potentieel bruikbaar als test voor het meten van voorbereidende rekenvaardigheden bij Nederlandse kleuters. De KiKi is voor dit onderzoek uit het Duits vertaald. Doel Dit onderzoek bekijkt de constructvaliditeit van de KiKi aan de hand van de convergente en divergente validiteit. Methode De steekproef bestond uit 162 kleuters van Nederlandse basisscholen. De convergente validiteit is bekeken door de Cito Toets rekenen voor kleuters (Cito Rekenen) met de KiKi scores te vergelijken. Voor de divergente validiteit is er gekeken naar de invloed van taalvaardigheid a.d.h.v. de Cito Toets taal voor kleuters (Cito Taal). Resultaten De correlatie tussen de KiKi en de Cito Rekenen was positief significant, r(29) = .70, p < .001, r² = .48, en hoog bij de items in alle versies en bij versie ‘moeilijk’, r(24) = .77, p < .001, r² = .59. De correlaties tussen de KiKi en de Cito Taal waren geen van allen significant. Discussie De KiKi lijkt zowel convergent als divergent valide. Hierom kan aangenomen worden dat de KiKi constructvalide is. De steekproef had geen kinderen in de jongste categorie en te weinig van niet-Nederlandse nationaliteit. Daarnaast scoorde de meerderheid van de kinderen bovengemiddeld op de Cito’s. Vervolgonderzoek is nodig om resultaten te krijgen die generaliseerbaar zijn voor de hele populatie.