View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het Effect van Being Touched or Moved en Betrouwbaarheid op Interpersoonlijk Vertrouwen

        Thumbnail
        View/Open
        Strebus, J.pdf (429.8Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Strebus, J.S.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In deze studie werd onder studenten uit het hoger onderwijs (N = 72) het effect van de emotie ‘Being Touched or Moved’ (BTM) en betrouwbaarheid van de interactiepartner op interpersoonlijk vertrouwen onderzocht. BTM werd gemanipuleerd door participanten een controle- of BTM inducerende video te laten zien. Participanten in beide condities speelden daarna de trust game waarmee interpersoonlijk vertrouwen werd gemeten. Betrouwbaarheid werd geoperationaliseerd door de participant het spel vijf keer tegen betrouwbare tegenspelers en vijf keer tegen onbetrouwbare tegenspelers te laten spelen. Er werd verwacht dat BTM alleen zou zorgen voor meer interpersoonlijk vertrouwen indien de tegenspeler betrouwbaar was, bij een onbetrouwbare tegenspeler werd een tegengesteld effect verwacht. Deze verwachtingen zijn niet bevestigd. Zo bleek BTM niet te leiden tot meer interpersoonlijk vertrouwen en had de betrouwbaarheid van de tegenspeler geen invloed op dit effect, waardoor de hypotheses moeten worden verworpen. Er kwam wel naar voren dat betrouwbare tegenspelers meer werden vertrouwd dan onbetrouwbare tegenspelers, wat conform de verwachting was. Hoewel de verwachtingen voor het grootste deel niet zijn bevestigd biedt dit onderzoek wel aanknopingspunten voor vervolgonderzoek.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20319
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo