View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Vergeven op de werkvloer: De interactieve rol van procedurele rechtvaardigheid en relatieve status

        Thumbnail
        View/Open
        Potma, M.pdf (211.7Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Potma, M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Met de verschillende personen en situaties op de werkvloer zijn conflicten niet verrassend. In het huidige onderzoek werd onderzocht of procedurele rechtvaardigheid en de relatieve status van het slachtoffer tegenover de dader (samen) een effect hebben op vergeving na een conflict op de werkvloer. Aan het onderzoek hebben 48 personen deelgenomen in de leeftijd van 24 tot 62 jaar (31 vrouwen en 17 mannen). Aan de deelnemers werd gevraag terug te denken aan een conflict dat ze hadden met een medewerker met een hogere dan wel een lagere status (i.e. status-manipulatie). Hierna werd de mate van vergeving ten aanzien van deze medewerker gemeten met behulp van een vragenlijst. De resultaten lieten alleen een hoofdeffect van procedurele rechtvaardigheid zien, waarbij meer procedurele rechtvaardigheid gepaard gaat met meer vergeving. Er is geen hoofdeffect van relatieve status, of een interactie tussen procedurele rechtvaardigheid en status gevonden. Het huidige onderzoek geeft met de gevonden resultaten een toevoeging op de literatuur van vergeving in een werksituatie. Werkgevers kunnen de informatie gebruiken om de negatieve gevolgen van conflicten op de werkvloer te beperken en medewerkers tevreden te houden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20311
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo