Het effect van content-level feedback en surface-level feedback op het verbeteren van schrijfprestaties
Summary
Uit de literatuur blijkt dat feedback kan bijdragen aan het verbeteren van schrijfprestaties. Feedback kan ervoor zorgen dat leerlingen uiteindelijk het gewenste schrijfniveau bereiken. Echter, feedback is niet altijd effectief. Wanneer feedback niet op de juiste manier wordt gegeven heeft het niet het gewenste effect, en kunnen de schrijfprestaties van leerlingen zelfs benadeeld worden. In dit onderzoek wordt onderscheid gemaakt tussen twee vormen van feedback; content-level feedback en surface-level feedback. Content-level feedback heeft betrekking op de inhoud en organisatie van een tekst, en het communicatieve doel. Surface-level feedback heeft daarentegen betrekking op details op microniveau, zoals spelling, grammatica en lay-out. Om te onderzoeken welke van deze twee vormen van feedback het meest effectief is zijn schrijfopdrachten van basisschoolleerlingen geanalyseerd. De leerlingen schreven twee keer een informatieve brief, en kregen tussendoor feedback. Uit de resultaten blijkt dat de leerlingen vooruitgaan na het schrijven van hun eerste tekstversie, maar dat dit effect niet komt door de ontvangen feedback. Content-level feedback blijkt geen effect te hebben op de schrijfprestaties, en surface-level feedback blijkt zelfs een negatief effect te hebben op de schrijfprestaties. De feedback blijkt vaak onvoldoende uitleg te bieden om een leerling echt te kunnen ondersteunen. Het is dus duidelijk geworden dat feedback momenteel nog niet op de juiste manier gegeven wordt, waardoor het positieve effect dat feedback kan hebben op schrijfprestaties niet optreedt. Nu in kaart is gebracht op welke manier leraren nu feedback geven en wat het effect daarvan is, kunnen leerkrachten in het vervolg beter getraind worden zodat hun feedback echt kan gaan bijdragen aan de schrijfprestaties van leerlingen.