dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Lotze, K. | |
dc.contributor.author | Scheltema, N. | |
dc.date.accessioned | 2015-07-03T17:00:52Z | |
dc.date.available | 2015-07-03T17:00:52Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20224 | |
dc.description.abstract | Deze scriptie betrof een studie naar de rol van de verzuiling in de ontvangst van zes
Amerikaanse rock ‘n’ roll films door de Nederlandse dagbladpers in de jaren 1956 tot
1958. Uit voorgaand onderzoek bleek dat de schuld van de rock ‘n’ roll ophef (met name
de rellen rondom de film ROCK AROUND THE CLOCK in oktober 1956) werd toegeschreven
aan de houding van de Nederlandse pers ten opzichte van de rock ‘n’ roll film. Binnen dit
onderzoek werd er geen onderscheid gemaakt tussen verschillende dagbladen en ontbrak
de rol van de unieke verzuilde Nederlandse samenleving en de wijze waarop dit de
ontvangst van de rock ‘n’ roll films kon bepalen, volledig binnen dit corpus. Aan de hand
van zes Amerikaanse rock ‘n’ roll films werd er door middel van een kwantitatieve
inhoudsanalyse het ‘veld’ in kaart gebracht, hoeveel ieder dagblad over iedere rock ‘n’
roll film plaatste en hoe dit in verhouding stond tot elkaar. Op basis van de gegevens uit
de kwantitatieve analyse werd er vervolgens door middel van een kwalitatieve
inhoudsanalyse van de gevonden artikelen, recensies en filmagenda’s onderzocht hoe
ieder dagblad omging met de rock ‘n’ roll relletjes naar aanleiding van de film ROCK
AROUND THE CLOCK, en hoe ieder dagblad schreef over de overige rock ‘n’ roll films in de
eigen recensies en filmagenda’s. Vervolgens werd er geconcludeerd dat de kleur van
ieder dagblad (en de zuil waarmee deze verbonden was) invloed had op de wijze waarop
Amerikaanse rock ‘n’ roll films binnen iedere zuil werden ontvangen. De protestantschristelijke
zuil (Trouw) negeerde het nieuwe fenomeen juist zo veel mogelijk vanuit
religieus oogpunt, de katholieke zuil (de Volkskrant) uitte met name kritiek op rock ‘n’
roll films op basis van zedelijkheid, de socialisten (Het Vrije Volk) poogden ophef over
rock ‘n’ roll films juist te voorkomen en raadden ze zoveel mogelijk aan, de houding van
de ‘overgebleven’ liberale zuil (Nieuwe Rotterdamse Courant) tegenover rock ‘n’ roll films
was meer gebaseerd op rede en ten slotte zette het neutrale dagblad De Telegraaf rock
‘n’ roll films in eerste instantie inderdaad in om de aandacht van de lezer te trekken en
om het verhaal achter de ster van de film(s) centraal te stellen. Na de rellen van oktober
1956 sloeg deze houding om naar een behoudende en begripvolle benadering van rock
‘n’ roll films. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 4678327 | |
dc.format.extent | 4678327 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Verzuiling en rock 'n' roll films. Een onderzoek naar de ontvangst van Amerikaanse rock ‘n’ roll films in het verzuilde
Nederland tussen 1956 en 1958 | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | verzuiling, rock 'n' foll films, Nederlandse dagbladpers | |
dc.subject.courseuu | Taal- en cultuurstudies | |