Het Effect van Creativiteit op Leesvaardigheid bij Kinderen van Groep 4 tot en met 6
Summary
Achtergrond: Uit onderzoek blijkt dat het creatieve denkvermogen kan bijdragen aan een betere leesvaardigheid (Wang, 2007). Echter, onderzoek hierover is beperkt. Deze studie onderzoekt het effect van creativiteit op leesvaardigheid bij kinderen van groep 4 tot en met groep 6 is en of dit effect verschilt per groep.
Methoden: De steekproef bevat 160 kinderen uit Nederland. De leeftijd van de kinderen varieert van 7 jaar en 3 maanden oud tot 11 jaar en 2 maanden oud (M = 8 jaar en 9 maanden oud, SD = 10.97). Onderscheid tussen de kinderen is gemaakt op basis van het leerjaar waarin zij onderwijs volgen in het regulier basisonderwijs, namelijk groep 4, 5 of 6. Voor het vaststellen van de creativiteit van het kind wordt gebruik gemaakt van de TCT-DP. Technisch lezen wordt in kaart gebracht met de DMT en begrijpend lezen wordt vastgesteld aan de hand van de CITO Begrijpend lezen.
Resultaten: Creativiteit blijkt, zowel voor de gehele steekproef, als voor de groepen 4, 5 en 6 afzonderlijk, geen significant effect te hebben op technisch lezen en begrijpend lezen. Er is een effect te zijn van technisch lezen op begrijpend lezen. Wanneer afzonderlijk naar de groepen wordt gekeken, blijkt dit effect alleen significant te zijn voor groep 4.
Conclusie: Er is geen effect van creativiteit op leesvaardigheid bij kinderen van groep 4 tot en met 6. Vervolgonderzoek is aan te raden.