No Make-up: Een onderzoek naar de representatie van vrouwen in no make-up selfies aan de hand van de visuele, culturele en sociale conventies van de selfie.
Summary
In deze thesis staat de representatie van vrouwen in no make-up selfies op Twitter centraal. Dit wordt onderzocht aan de hand van verwachtingen gegrond in wetenschappelijke literatuur over representatie van vrouwen in de media, onderzoek naar wat selfies precies zijn en technologische ontwikkelingen, zoals de draaibare camera en het gebruiken van filters als vorm van make-up. De selfie wordt benaderd als een visuele vorm van zelfpresentatie met een hybride karakter. De zelfpresentatie wordt vormgegeven door heersende normen en waarden in de hetero-normatieve samenleving waar deze vrouwen zich (on)bewust tot verhouden en door affordances van de smartphone. Om inzicht te krijgen in hoe een selfie tot stand komt wordt er met een auto-etnografie de interactie tussen de gebruiker en het apparaat onderzocht. Vervolgens leidt een casestudy van de no make-up selfies for cancer awareness tot een aantal bevindingen over de representatie van vrouwen in no make-up selfies. Één van deze bevindingen betreft dat een no make-up selfie niet expliciet gaat om het afbeelden van het “ware” natuurlijke gezicht, maar dat deze vrouwen een representatie geven van het ideale onopgemaakt gezicht.