View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Mediawijsheid in de Praktijk: Een onderzoek naar de kloof tussen theoretische en praktische mediawijsheid in het gebruik van iCloud door Nederlandse jongvolwassenen.

        Thumbnail
        View/Open
        GMeijer_3883477_MA_thesis.pdf (672.7Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Meijer, G.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In deze masterthesis is onderzoek gedaan naar mediawijsheid van jongvolwassenen in de praktijk bij het gebruik van de dienst iCloud. Aanleiding van dit onderzoek is de gebeurtenis The Fappening waarbij naaktfoto’s van honderden bekende mensen via iCloud online gelekt zijn. Mediawijsheidcompetenties zorgen ervoor dat mensen op de juiste manier met media om kunnen gaan. Door berichten zoals The Fappening en andere casussen waarbij er gevoelige data gelekt worden, lijkt het dat mediagebruikers vaak mediawijsheidcompetenties missen. In deze thesis zal ik beargumenteren dat de definitie van mediawijsheid zowel binnen als buiten het wetenschappelijk discours te breed en te algemeen omschreven wordt. Aan de hand van een uiteenzetting van het begrip mediawijsheid en de mediawijsheidkennis onder jongvolwassenen zal ik laten zien dat de definitie van mediawijsheid veel dynamischer ingezet moet worden. Daarnaast zal ik de notie van mediawijsheid operationaliseren door mediawijsheidcompetenties volgens de wetenschappers Stanley Baran, James W. Potter, Howard Rheindgold en de website Mediawijzer.net met elkaar te vergelijken. Vervolgens zal ik aan de hand van van kwalitatief onderzoek onder jongvolwassenen in de leeftijdscategorie van 18 tot 30 jaar trachten de discrepantie tussen hun theoretische mediawijsheidcompetenties en het daadwerkelijk gebruik van deze competenties aan te tonen. De onderzoeksvraag die centraal staat in deze thesis is: “In hoeverre zijn Nederlandse jongvolwassenen mediawijs bij het gebruik van een clouddienst zoals iCloud op de smartphone en in hoeverre passen zij deze kennis toe in de praktijk?”
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20140
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo