View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        ‘’There will always be hope for Alex & Cristina’’; EEN ONDERZOEK NAAR DE ONLINE FAN PRODUCTIVITEIT VAN DE FANS VAN GREY’S ANATOMY

        Thumbnail
        View/Open
        Eindversie MA Scriptie Denise.pdf (758.5Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Schut, D.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In deze masterscriptie wordt onderzoek gedaan naar het online fandom van GREY’S ANATOMY.. Er wordt gekeken hoe productief fans zijn in een online fan community waarbij drie seizoenen centraal staan. Op die manier kan er gekeken worden naar het verloop van de productiviteit in relatie tot de personages. Deze serie is al vaak onderwerp geweest van effect onderzoek vanuit massacommunicatie perspectief. In dit onderzoek wordt echter publieksonderzoek gedaan vanuit een cultuurwetenschappelijk perspectief. Het doel van dit onderzoek is om in kaart te brengen wat de relatie tussen de fan en een personage betekent voor de online productiviteit. Het onderzoek is gestructureerd aan de hand van drie categorieën van fan productiviteit van Fiske. Het gaat om semiotische, mondelinge en tekstuele productiviteit. Op deze manier wordt het onderwerp op niveau van zowel het individueel als het collectief onderzocht, en wordt er zelfs gekeken naar de eigen productiviteit van de fans. Om dit te kunnen onderzoeken is een kwalitatieve inhoudsanalyse gedaan aan de hand van een codeerschema. Uit de resultaten blijkt dat binnen deze categorieën een vast patroon ontstaat in het gedrag van de fans. De drie categorieën blijken een logisch gevolg van elkaar te zijn met een terugkerend patroon. Het patroon is afhankelijk van de band die de fan voelt met het personage, gebaseerd op kennis. Hoeveel de fan weet van een personage bepaalt het patroon dat hij of zij zal volgen in zijn productiviteit.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20078
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo