View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        In hoeverre hebben interventies invloed op de veerkracht van NS-personeel na een schokkende gebeurtenis?

        Thumbnail
        View/Open
        Janssen, A.pdf (899.2Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Janssen, A.L.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Nadat een medewerker van NS een schokkende gebeurtenis meemaakt op het werk, kan hij/zij de verwerkingsscan invullen. Deze vragenlijst meet de mate van PTSS-klachten en het algemeen functioneren. Als blijkt dat het algemeen functioneren lijdt onder de schokkende gebeurtenis, kunnen er volgens het stepped-care model verschillende interventies plaatsvinden die oplopen in intensiteit. Dit onderzoek richt zich op de vraag hoeveel invloed deze interventies hebben op de afname van PTSS-klachten en verbetering van het algemeen functioneren. Ook werd er gekeken of de mate waarin aspecten van een goede interventie (veiligheid, verbondenheid, hoop, self-efficacy en gerustelling) volgens Hobfoll, Watson et al. (2007) terugkomen verband houdt met deze invloed. Verwacht werd dat een interventie waarin deze aspecten in hoge mate terugkomen de grootste afname van klachten zouden bewerkstelligen. Hoewel de interventies effectief bleken te zijn, bleken de aspecten met name te zijn ervaren door mensen die geen interventie nodig hadden (bij hen werd uit de verwerkingsscan duidelijk dat zij weinig klachten hadden en goed functioneerden).
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20059
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo