View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        To vote or not to vote. Een kwalitatief onderzoek naar de begrijpelijkheid van de stellingen van StemWijzer 2015.

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie 2.0.pdf (7.849Mb)
        Publication date
        2015
        Author
        Oudshoorn, M.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Voor de verkiezingen van de Provinciale Staten 2015 hebben kiezers weer een keuze moeten maken. Dit is niet gemakkelijk door de verschillende partijen die meedoen en de verschillende standpunten die zij innemen. Mensen zijn daarom op zoek naar meer informatie om een goede keuze te kunnen maken. Hiervoor maken zij veel gebruik van stemhulpen. Deze stemhulpen, ook wel Voting Advice Applications (VAAs) genoemd, hebben als doel het begrip in politieke kwesties te vergroten en inzicht in partijstandpunten te verkrijgen. In dit onderzoek staan het begrip van de stellingen en de volgende onderzoeksvraag centraal: In welke mate worden de stellingen die StemWijzer voorlegt aan zijn gebruikers begrepen en op welke wijze wordt onbegrip bij het beantwoorden van de stellingen van StemWijzer geuit en opgelost? Door een kwalitatieve onderzoeksmethode is de centrale vraagstelling beantwoord. Uit de resultaten is gebleken dat de participanten veel verschillende begripsproblemen ondervonden bij het beantwoorden van de stellingen, zowel tekst-gerelateerde als context-gerelateerde problemen. De begripsproblemen werden voor een groot deel gecategoriseerd door de uitingen van de participanten. Voor de oplossing van het begripsprobleem werd door de participanten geen gebruik gemaakt van andere hulpmiddelen, zoals de partijtoelichting. De participanten kozen merendeels voor de antwoordoptie ‘geen van beide’ wanneer er sprake was van een begripsprobleem. Geconcludeerd kan worden dat veel stellingen onduidelijk zijn en het doel om kiezers duidelijkheid te geven niet optimaal wordt bereikt.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20054
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo