View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Een extra dosis DODO, een casestudy naar de hantering van lesmethode Tekster in groep 7 van een zwarte basisschool

        Thumbnail
        View/Open
        scriptie Jolijne van Prooijen.docx (439.8Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Prooijen, J.C. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Uit onderzoek van de Inspectie van Onderwijs uit 2010 is gebleken dat de schrijfvaardigheid van leerlingen uit de bovenbouw van het basisonderwijs ondermaats is. Universiteit Utrecht heeft in samenwerking met het Cito en Avans Hogeschool een onderzoeksproject opgestart naar de verbetering van de schrijfvaardigheid van basisschoolleerlingen en daarbinnen is de lesmethode Tekster ontwikkeld. In dit onderzoeksverslag wordt gekeken hoe deze nieuwe lesmethode gehanteerd wordt op een ‘zwarte’ basisschool, hier gedefinieerd als een school met een meerderheid leerlingen van allochtone afkomst waarvan Nederlands niet hun eerste taal is. Deze scriptie doet verslag van een casestudy hoe een docent van groep 7 van een zwarte basisschool omgaat met de docentinstructies van de lesmethode. Hierbij wordt gekeken naar hoe de docent gebruik maakt van leerkracht-modeling, de mate waarin ze feedback geeft, expliciet verwijst naar de stappen van het acroniem en hoe de docent zich houdt aan de beoogde tijdsindeling van de lessen, en of de mate van taalachterstand van de leerlingen hier invloed op heeft. Uit de resultaten blijkt dat de docent zich redelijk houdt aan de richtlijnen van de docenthandleiding. Ze maakt gebruik van leerkracht-modeling, geeft regelmatig individuele feedback en benoemt de acroniemen volgens de docenthandleiding. Wel wijkt de docent regelmatig af van de beoogde tijdsplanning van de lessen. De verklaring hiervoor is dat de docent ervaart dat de leerlingen door hun taalachterstand behoefte hebben aan extra introductie van het onderwerp, extra context en hulp bij de woordenschat.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20049
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo