View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Chrono Logisch? Een onderzoek naar de invloed van chronologie op het tekstbegrip van studieteksten in het basisonderwijs.

        Thumbnail
        View/Open
        onderzoeksrapport.docx (198.4Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Scheele, B.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Uit verschillende onderzoeken blijkt dat studieteksten vaak geschreven worden op een manier die het tekstbegrip niet ten goede komt. Dit is onnodig aangezien er al veel schrijfadviezen bestaan die gebaseerd zijn op empirisch onderzoek. Deze adviezen kunnen leiden tot teksten die beter te begrijpen zijn en zijn daarom nuttig om toe te passen in studieteksten. Zo zijn er bijvoorbeeld aanwijzingen dat wanneer tekstverbanden chronologisch beschreven worden, ze ook beter begrepen worden. Om dit te verifiëren beantwoordt dit onderzoek de volgende vraag. In hoeverre is de volgorde van gebeurtenissen in causale verbanden van invloed op het begrip en de waardering van studieteksten uit het basisonderwijs? In dit onderzoek werd onder 37 leerlingen uit groep 6 van het basisonderwijs onderzocht welke teksten beter begrepen werden. Teksten met chronologisch beschreven causale verbanden (oorzaak-gevolg) of teksten met niet-chronologisch beschreven causale verbanden (gevolg-oorzaak). Hieruit bleek dat leerlingen teksten beter begrepen als de gebeurtenissen chronologisch beschreven waren, dan wanneer ze niet-chronologisch waren beschreven. Daarnaast werd onderzocht of er een verband was tussen waardering en begrip. Worden leukere en/of makkelijkere teksten ook beter begrepen? Uit het experiment bleek echter dat de chronologische tekst door de leerlingen niet beter werd gewaardeerd op begrijpelijkheid of aantrekkelijkheid.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20036
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo