View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De relatie tussen de perceptie-actie vaardigheden en de sociaal-communicatieve vaardigheden bij kinderen met een autisme spectrum stoornis

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Herder, Aden-3465675.pdf (362.8Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Herder, A. den
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Al geruime tijd worden beperkingen in de sociaal-communicatieve vaardigheden, een van de kernsymptomen van een autisme spectrum stoornis (ASS), gezien als een probleem in een intern mentaal proces zonder rol voor perceptie-actie processen. Echter, steeds meer studies tonen aan dat verstoorde perceptie-actie vaardigheden bij kinderen met ASS zouden kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van de kernsymptomen. In dit onderzoek wordt daarom de relatie tussen de perceptie-actie vaardigheden en sociaal-communicatieve vaardigheden bij jonge kinderen met ASS onderzocht vanuit de embodied cognition theorie. De random getrokken steekproef bestaat uit 49 jonge kinderen met een diagnose ASS. Fijn motorische vaardigheden en visuele perceptie zijn gemeten met de Mullen Scales of Early Learning (MSEL). Sociaal-communicatieve vaardigheden zijn gescoord door video-opnames van de afname van de Autism Diagnostic Observation Schedule-Generic (ADOS-G) te coderen met een codeerschema en door gegevens uit het Autism Diagnostic Interview-Revised (ADI-R). Conform de hypothese, bleek uit de resultaten dat zowel de visuele receptie als fijne motoriek negatief samenhangen met de sociaal-communicatieve vaardigheden gemeten via ADI-R. Aangezien de ADI-R symptomen meet (hoge score betekent slechte sociaal-communicatieve vaardigheden), betekent dit dat er een positief verband is tussen deze perceptie-actie vaardigheden en sociaal-communicatieve vaardigheden. Consistent met deze bevinding werd er een positief verband gevonden tussen fijne motoriek en het initiëren van joint attention. Hoewel de resultaten met enige voorzichtigheid moeten worden geïnterpreteerd, kan dit onderzoek bijdragen aan nieuwe inzichten omtrent verbanden tussen ontwikkelingsdomeinen. Deze inzichten zijn belangrijk voor verder onderzoek naar ontwikkelingstrajecten van kinderen met ASS en kunnen bijdragen aan diagnostiek en behandeling.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19992
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo