dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Hendrickx, M. | |
dc.contributor.advisor | Snel, M. | |
dc.contributor.author | Kamsma, E.G.E. | |
dc.contributor.author | Dogterom, D.E.M. | |
dc.date.accessioned | 2015-05-01T17:02:53Z | |
dc.date.available | 2015-05-01T17:02:53Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19934 | |
dc.description.abstract | In dit onderzoek is bij basisschoolleerlingen (n=145) in de leeftijd 6 tot en met 11 jaar gekeken naar het verband tussen individuele leerkracht-leerlinginteracties en de sociaal-emotionele competentie en naar de invloed die deze interacties hebben op de ontwikkeling van de sociaal-emotionele competentie. Ook is onderzocht wat het verband is tussen sociaal-emotionele competentie en leerresultaten. Om deze vragen te beantwoorden, zijn met behulp van camera’s observaties uitgevoerd, waarbij individuele leerkracht-leerlinginteracties geteld en gecategoriseerd werden. Daarnaast is op twee momenten door leerkrachten een sociale-competentie-observatielijst (SCOL) ingevuld over alle leerlingen. De leerresultaten zijn gemeten met behulp van CITO-toetsen voor woordenschat, spelling, begrijpend lezen en rekenen/wiskunde. Uit de resultaten bleek dat kinderen die meer negatieve interacties hebben en in totaal meer interacties, lager worden beoordeeld op hun sociaal-emotionele competentie. Kinderen die meer positief non-verbale interacties hebben met hun leerkracht hebben bij de tweede meting een lagere sociaal-emotionele competentie dan bij de eerste meting. Kinderen met een hogere sociaal-emotionele competentie hebben betere leerresultaten. Implicaties voor de leerkracht-leerlinginteractie en discussiepunten worden besproken. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 284142 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Sociaal-emotionele competenties van leerlingen. De verbanden tussen individuele leerkracht-leerlinginteracties, sociaal-emotionele competenties en leerresultaten in het regulier onderwijs. | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Sociaal-emotionele competentie; leerkracht-leerlinginteractie; leerresulaten | |
dc.subject.courseuu | Academische lerarenopleiding primair onderwijs | |