dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Luit, H. van | |
dc.contributor.advisor | Toll, S. | |
dc.contributor.author | Verstegen, R.G.E. | |
dc.date.accessioned | 2015-05-01T17:02:12Z | |
dc.date.available | 2015-05-01T17:02:12Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19884 | |
dc.description.abstract | Doel: Het doel van deze studie is te onderzoeken of niet-symbolische vaardigheid, symbolische vaardigheid en/of mappingvaardigheid bij jonge kinderen significante voorspellers zijn voor de rekenvaardigheid van zwakke rekenaars in groep 4. Methode: 150 zwakke rekenaars zijn geselecteerd op grond van hun resultaat op een gestandaardiseerde rekenvaardigheidstest, afgenomen eind groep 3. De deelnemers zijn eind groep 2 getoetst op numerieke vaardigheden. De rekenvaardigheid van deze leerlingen is gemeten aan de hand van een gestandaardiseerde rekenvaardigheidstest, afgenomen in midden groep 4. Resultaten: Uit regressieanalyses blijkt dat geen enkele voorspeller een significante invloed heeft. Conclusie: Geconcludeerd kan worden dat zowel niet-symbolische vaardigheden, symbolische vaardigheden als mappingvaardigheden geen significante voorspellers zijn voor de rekenvaardigheid van zwakke rekenaars in midden groep 4. Een belangrijke aanbeveling is om meer longitudinaal onderzoek uit te voeren naar de voorspellende waarde van deze numerieke vaardigheden. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 444494 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | De relatie tussen niet-symbolische-, symbolische- en mappingvaardigheden en de rekenvaardigheid van zwakke rekenaars in groep 4. | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | numerieke vaardigheden; niet-symbolische vaardigheid; symbolische vaardigheid; mappingvaardigheid; rekenvaardigheid; zwakke rekenaars. | |
dc.subject.courseuu | Orthopedagogiek | |