View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        “Wat wij willen, is dat zij school afmaakt

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Cock, Mde-3960145.pdf (415.5Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Cock, M. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het doel van deze studie was om de manier waarop ouders van leerlingen op een VMBO-school in Rotterdam Zuid hun eigen betrokkenheid bij en invloed op de sectorkeuze van hun kinderen evalueren te onderzoeken. In dit kwalitatieve onderzoek werden observaties en 18 interviews met ouders en de schooldecaan over hun ervaringen wat betreft ouderbetrokkenheid uitgevoerd. Onderwijsondersteunend gedrag is volgens eerdere studies de belangrijkste manier waarop ouders het schoolsucces van hun kinderen kunnen beïnvloeden. Echter, in deze studie bleken de meeste ouders een zeer beperkte rol in het begeleiden van de sectorkeuze van hun kinderen te hebben gehad. Zij ervoeren een kennisachterstand ten opzichte van hun kinderen en het ontbrak hen aan de vaardigheden en inzicht in de capaciteiten, interesses en mogelijkheden om hun kinderen te helpen bij het maken van een goede sectorkeuze. Het streven naar een succesvolle toekomst werd door zowel de ouders als de decaan als zeer belangrijk ervaren. Wanneer de school de schoolloopbaanontwikkeling, werkgerelateerde waarden als kansen op de arbeidsmarkt en het stimuleren van onderwijsondersteunend gedrag in het contact met ouders centraal zou stellen, zouden er wellicht stappen in de goede richting gemaakt kunnen worden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19871
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo