View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Effecten van Op weg naar rekenen op voorbereidende rekenvaardigheid

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Biemans, YMA-3347249.pdf (584.8Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Biemans, Y.M.A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Voorbereidende rekenvaardigheid blijkt een goede voorspeller te zijn voor algemene rekenprestaties. Kleuters met benedengemiddelde prestaties op het gebied van voorbereidend rekenen, hebben een verhoogd risico op problemen met rekenen later op de basisschool. In dit onderzoek is de duur van het effect van het remediërend programma Op weg naar rekenen nader onderzocht. Er is zowel gekeken naar de effecten van het complete programma bij kinderen, als naar de effecten van de verkorte versie van het programma. Aan dit onderzoek hebben 530 jongens (51.7%) en 496 meisjes (48.3%) deelgenomen. Gedurende vier jaar is de rekenvaardigheid van de kinderen op zeven meetmomenten getoetst aan de hand van de UGT-R en de CITO Rekenen-Wiskunde M3, E3 en M4. Op weg naar rekenen blijkt effectief te zijn aan het eind van de interventieperiode. Het effect van de interventie neemt af over tijd. Halverwege groep 4 presteren de kinderen die de interventie hebben gevolgd gelijkwaardig aan de controlegroep. Er is geen verschil in het beklijven van de interventie-effecten tussen de complete en de verkorte versie van Op weg naar rekenen in vergelijking met de controlegroep. De complete interventie heeft een positief effect op het beperken van de prestatiekloof met de bovengemiddelde groep.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19868
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo